maanantai 25. huhtikuuta 2011

Turkoosia kevättä

Olen kuluneen talven ja tämän kevään ajan neulonut enimmäkseen Annan suunnittelemia malleja. Ihailen hänen tapaansa rakentaa neulemallit yksinkertaisina kolmiuloitteisina kappaleina. Olen myös saanut tutustua Annaan henkilökohtaisesti hauskojen yhteensattumien ansiosta.

Tämän wrap -jakkumallin sain Annalta tavatessani hänet Helsingissä tänä keväänä. Hän toivoi, että kokeilisin ohjetta itse valitsemallani langalla, ja antaisin ohjeesta hänelle palautetta. Jakku neulotaan yhtenä kappaleena sivusuunnassa, kaulus ja helman reunus on aina oikeaa ja muu osa yksinkertaista siksak -pitsikuviota.


Malli: Zigzag Wrap by Anna
Lanka: Teksrena neulelanka (100 % villaa, 100 g/350 m) 190 g
Puikot: 3,5

Lankana käytin  liettualaista Teksrenan neulelankaa, jota olin ostanut viime kesälomareissulla Pärnusta. Kyseistä lankaa (maalaislangaksi nimettynä) löytää myös Tallinnasta lankaliikkeistä ja matkamuistomyymälöistä. Puikkosuositus tälle langalle on 2,5 - 3,25 mm, mutta minä käytin 3,5 mm:n puikkoja, jotta neuleen tiheys täsmäisi ohjeen tiheyttä ja neuloksesta tulisi ilmavaa ja laskeutuvaa.




Olen tyytyväinen lopputulokseen. Ainoa asia, jota jäin miettimään jälkeenpäin, on selän leveys. Selkäosa tuntuu hiukan liian leveältä. Mietin tätä jo neuloessani, ja kokeilinkin yhtä mallikertaa kapeampaa selkäosaa, mutta se taas tuntui suorastaan kiristävältä. Seuraavan kerran, kun neulon wrap -tyyppistä työtä, olen tarkempi selän leveyden kanssa.



Tässä vielä toinen tapa kiinnittää etuosa.

2 kommenttia:

  1. Kiitos taas! Sininen väri sopii sinulle. Nyt voin laittaa ohjeen Ravelryyn.

    VastaaPoista
  2. Ole hyvä! Tätä oli ilo neuloa!

    VastaaPoista